یا علی مدد...
توجه (این مطلب کاملااز فرایند کپیزاسیون پیروی می کند)
برخی از سوره ها باحروفی آغاز می شود که چون ناپیوسته قرائت می شود، به حروف مقطعه نام گذاری شده است. تبیین این حروف از آغاز تاریخ تفسیرتاکنون همواره توجه مفسران و قرآن پژوهان را به خود معطوف داشته و در تحلیل آن دو راه پیموده اند:
1 - برخی این حروف را راز و رمزی میان خدا و رسول اکرم (ص) دانسته، از این رو آن را غیر قابل تفسیر می دانند.
2 - گروه دیگری (که بیشتر آنها مفسران و قرآن شناسان هستند) برآنند که این حروف مانند سایر آیات اگر چه معرفت کنه آن میسور نیست، لیکن تفسیر پذیر است.
این حروف رموزی هستند بین خدا و پیامبر بزرگوارش. رموزی که معنای آن از ما پنهان شده و فهم ما راهی برای درک آن ها ندارد، مگر به همین مقدار که حدس بزنیم بین این حروف و مضامینی که در سوره ها آمده، ارتباط هست. یا از مضمون روایات بتوانیم به برخی از اسرار آن دست یابیم. اگر بعضی از مفسران معناهایی را برای حروف مقطعه ذکر کرده اند، احتمالاتی است که مطرح شده است، وگرنه به طور قطع نمی توان گفت که حتماً معنای آیة یکم سورة ق، قدّوس و بعضی دیگر از اسمای خداوند باشد.
حروف مقطعه در آغاز 29 سوره از قرآن كریم آمده و از مختصّات قرآن است و در سایر كتابهای آسمانی مانند تورات و انجیل سابقه ندارد.(تفسیر تسنیم، آیةالله جوادی آملی، ج 2، ص 64، مركز نشر اسرأ.) از آنجا كه حروف مقطعه از متشابهات قرآن است، درباره آنها تاكنون آرای متفاوتی از سوی مفسران ابراز شده و در برخی از منابع تا 20 نظر نقل گردیده است
فهرست حروف
این 29 حروف (که بدون تکرار 14تا می شود) به قرار زیر است:
|
حروف مقطعه
|
سوره
|
تلفظ
|
|
الم
|
(البقره) (آل عمران)، (العنکبوت)، (الروم)، (لقمان)، (السجده)
|
الف، لام، میم
|
|
المص
|
(الاعراف)
|
الف، لام، میم، صاد
|
|
الر
|
(یونس)، (هود)، (یوسف)، (ابراهیم)، (الحجر)
|
الف، لام، را
|
|
المر
|
(الرعد)
|
الف، لام، میم، را
|
|
کهیعص
|
(مریم)
|
کاف، ها، یا، عَین، صاد
|
طه |
(طه) |
طا، ها | |
طسم |
(الشعراء)، (القصص) |
طا، سین، میم | |
طس |
(النمل) |
طا، سین | |
یس |
(یس) |
یا، سین | |
|
ص
|
صلیاللهعلیهوآلهوسلم
|
صاد
|
حم
|
(غافر)، (فصّلت)، (الزخرف)، (الدخان)، (الجاثیه)، (الاحقاف)
|
حا، میم
| |
حم عسق |
(الشوری) |
حا، میم، عَین، سین، قاف | |
ق |
(ق) |
قاف | |
ن |
(القلم) |
نون |
وبا حذف حروف اضافه این حروف باقی می ماند
و با کنار هم قرار دادن آنها جملا تی ساخته میشود:
علی راه حق است وما راهش را می پیماییم
«علی صراط حقّ نُمْسِکُه»؛
(البته تاکنون نقد های فراوانی براین مطلب رفته است واینجانب بدون وابستگی به نهادی آن را انتخاب کردم...)